Empire State Building

Denna morgon gjorde vi tvärtom, alltså åt Birgitta och Sara på hotellet och Thorsten och Calle gick över gatan och frukosterade.

Sedan tog vi tåget över floden till WTC och stålsatte oss inför en förmodad lång kö till det de kallar 9/11 Memorial. Kön var obefintlig och det var bara att trava in och hämta biljett. Evenemanget är kostnadsfritt men de ser gärna att man skänker en tia per gubbe. Sedan fick vi runda en stor byggarbetsplats där förresten Skanska verkar vara huvudentreprenör. På andra sidan fanns ingång till 9/11 Memorial och efter en rigorös säkerhetskontroll kom vi in på området där monumenten efter de två tvillingtornen fanns och ett museum. Museumet öppnar dock inte förrän våren 2014. Begreppet Ground Zero verkar inte användas längre. I en angränsande souvenirbutik spelades filmer upp av berättelser om och med överlevande och hjälpande personal.

När vi hade sett klart om terrordådet tog vi oss till Grand Central Station och lät oss imponeras av den kollosala tågstationen mitt i New York.

Sedan orienterarade vi oss till Empire State Building och häpnades även där av den korta kön. Och detta trots att många biljettkrängare på gatan utanför hävdade motsatsen. Vi valde att bara betala för den lägre av de två utsiktsplattformarna (86 våningar/102 våningar). Och det räckte alldeles. Sikten var fullt godkänd men den hade nog varit ännu bättre någon dag tidigare. Man fick en mycket bättre förståelse för lokaliseringen av de kända landmärkena där uppifrån. Utsiktsplatsen ligger på 300 någonting meter. Hela byggnaden är 449 meter hög inklusive tornspira och mast. Rockefeller Center som ibland sägs vara ett fullgott alternativ till Empire State Building såg ganska pluttigt ut uppifrån och verkade inte ha utsiktplattform åt alla väderstreck.

Vi tog oss ner till marknivå och letade rätt på ett mathak. Det fick bli en Sbarro och lite pizzaslicar och sallader.

På vägen såg vi ett finurligt sätt att lösa parkeringsplatsbrist på.Hoppas bara inte längst upp längst in vill ha sin bil först.

Mätta tog vi oss till Bryant Park och spatserade genom den. En park som är som en egen liten marknadsplats med massor med småbutiksstånd, restauranger, isrink för allmänheten och mycket växtlighet. Man höll dock på att förbereda för Halloween och allt var stängt. Trevlig park.

Därifrån tog vi oss till Times Square och idkade lite shopping i butiker på vägen dit och där. Forever 21, Levi´s m fl fick bidrag av oss till dagsomsättningen. Vi besökte även en jättestor Toys r’Us och botaniserade bland spel och leksaker.

'

H&M annonserade att de skulle öppna sitt flaggskepp om någon vecka. Det skall bli den största H&M-butiken i världen. New York har förresten fler H&M-butiker än Stockholm har vi förstått.

Mycket trötta av en lång dag tog vi oss hem till New Jersey. Någon la sig att sova, någon gymmade lite medan övriga läxläste. Middag intogs på en lokal sportbar medan vi försökte få grepp om basebollregler. Omöjlig uppgift.

Macys

Kunde inte sova så jag var begav mig ner till receptionen och jobbade lite med ett pågående projekt. Kommunicerade lite med kontoret och lite med Indien. I lobbyn gjorde jag receptionisten uppmärksam på att det rann en stadig stråle vatten från innertaket rakt ner på hetäckningsmattan och frågade om det var meningen. Det var det inte. Hotelledningen och en yrvaken hantverkare kallades in.. Man misstänkte en ismaskin på femte väningen (vi befinner oss på tredje). Flödet avtog och en skylt om blött golv ställdes upp. Hotellet är vant. I fjol under stormen Sandy hade hela källaren vattenfyllts och personal och gäster var fast på hotellet i två dygn.

Nåväl. efter lite jobb och en kort tupplur var det dags för frukost, Idag tänkte vi utnyttja de två frukostar som ingår i rumspriset så Birgitta och Sara gick till kafeet från igår och Calle och Thorsten provade hotellets frukost.

På hotellet finns en snubbe Greg som är väldigt hjälpsam med att fixa saker och att upplysa om bra saker för oss turister. Han bokade platser åt oss på Prudential Center till kvällen.

Efter frukost och lite läxläsning åkte vi in till Manhattan, Eftersom vår Hop On Hop Off-biljett gällde i 24 timmar hoppade vi på Brooklyn-turen och hängde med den en liten sväng i Downtown och sedan över till Brooklyn. Ett par hållplatser in på ön klev vi av och spatserade tillbaka till Manhattan över den fantastiska Brooklyn-bron.

På väg till lunchen gick vi förbi en livs levande strejk
strejk

Vi letade efter en Subway-restaurang för lunch och hittade en snubbe vid en korsning med en skylt som det stod Subway på och en pil som pekade neråt en sidogata. 20 meter stod det på skylten. Efter lite letande gick vi tillbaka till skyltgubben och frågade exakt var stället fanns varvid gubben tog med sig skylt och allt och visade oss vägen. Restaurangen  visade sig snarare vara 250 meter bort och dolt bakom ett hörn.

Mätta och belåtna letade vi så reda på en Metro-nedgång och tog tunnelbanan till 34:e gatan. Därifrån orienterade vi oss till Macys. Alltså världens största varuhus. Det är två 9 våningar och två kvarter affär. På varje våningsplan finns restauranger så att man inte behöver lämna stället ifall man vill ta matpaus.

På den ständigt aktiva julavdelningen hittade vi lite julgranspynt som vi inhandlade. Vi hade fått uppgift om att man sóm turist kunde få 10 procents ytterligare rabatt om man sa till vid entren. Det hade vi missat men jag bad om rabatten i kassan och det var inga problem.

Vi orienterade oss ut ur Macys och åkte tillbaka till hotellet. Där hade vi bara tid att stanna helt kort innan vi uppsökte en lokal pub för middag. Trevligt ställe.

tunnelbana

Uppätna hoppade vi på Path train västerut till Newark och där följde vi strömmen till Palladium Center, New Jersy Devils hemmaarena. Vi skulle se Devils mot Tampa Bay Lightning. I New Jersey Devils spelar två eller tre svenskar men jag tror bara Adam Larsson var med i kväll. I Tampa spelar Viktor Hedman som var på isen istort sett hela matchen. Devils vann med 2-1. Arenan rymmer säkert 8000 åskadare och det var kanske 6000 på plats denna dag. Inte en enda bortasupporter dock eftersom det blev helt tyst när TBL gjorde mål. Desto mera liv när NJD målade. Jämfört med match i Sverige var det väldigt obråkigt trots att öl såldes i korvstånden. Vissa ölmärken hade till och med egna ölstånd.

Vi tog oss hem och masade oss i säng.

Hop on hop off

Måndag morgon blev ändå ganska tidig. Klockan 7 gick jag ner i lobbyn och bad receptionen att stryka den köpta och inte sedda filmen från vårt konto samt frågade om det gick att få tillgång till wifi någonstans. Jo, på rummet kunde man få wifi mot en avgift på 10 dollar per dag och enhet, eller så kunde man använda gratis wifi i lobbyn. Det fick bli det sistnämnda.

Efter lite surf och ett par samtal med indier 8,5 tidszoner bort begav vi oss över gatan för frukost. Några varma mackor, lite frukt och dryck gick på 60 dollar. Utbudet var inte så stort men det kan ha berott på att vi var ganska sena.

Vy från hotellet

Vi laddade metrokort och begav oss till Manhattan. Vi hade fått rabattkupong från hotellet och den löste vi in i en affär mot fyra hop on hop off-biljetter på Downtown-linjen. Bussarna har en öppen övervåning och en guide. Under dagen åkte vi med tre olika guider och de var väldigt olika till sina sätt. Oftast mycket underhållande. Vi strandhögg några ställen:

Apple-butiken med Steve Jobs glastrappa, En Iphone5S kostar här 4500 kr mot 6500kr som billigast i Sverige. American Doll-butiken med avdelning förprofessionell dockhårvård, och Five Guys.

Senare i veckan vill vi hinna med Macys, Top of the Rock, Brooklyn-bron bland mycket annat.

När vi återvände till hotellet kollade vi Internet och kunde konstatera att det hade blåst i Sverige.

Någon timma i gymmet och därefter middag på hotellet. God Natt

Årets höstlovsresa går till New York

Söndag den 27/10 2013 började med packning och utskrift av biljetter. Å som vanligt strulade skrivaren och det blev lite brist på tid. I med allt och alla i bilen och så bar det av till Benstocken. Efter att ha betalt, lastat av och parkerat bilen stod vi och väntade på bussen när första glömda sak noteradess. Kameran! Nedrans också! Det får bli mobilbilder för hela slanten.
Incheckning går ju smidigt nuförtiden och kan ju göras hemifrån om man vill. Baggagetaggar skriver de ut vid baggagedroppen. En fördel med att checka in tidigt är att man bättrar chansen att få sitta tillsammans på planet. På denna resas båda två etapper blev vi uppdelade. På Arlanda-Frankfurt liksom på Frankfurt-JFK. Två timmar till Frankfurt och nio timmar till JFK.
På Arlanda inhandlades några böcker och något lite att ha på rummet.
ESTA frågade de om vi hade på Arlanda men sedan det var aldrig någon som tittade på beviset.

Landade på JFK kl 21, tog Airtrain till Howard Beach 8 stationer på andra sidan om flygplatsen och där försökte vi lista ut hur man betalade för resan. Till slut lyckades vi få maskinen att spotta ur sig 4 biljetter så att vi kunde ta oss ut ur spärrområdet. Väl utanför skulle vi in igen till tunnelbanan. Denna gång fanns en spärrvakt som manuellt kunde hjälpa oss. 24 dollar kostade Airtrain, 10 dollar A-train. En taxi erbjöd sig att köra oss från WTC till hotellet för 40 dollar men vi avböjde och hittade efter lite irrande till TRAM train-ingången. Där betalade vi 8 dollar för att komma över till Jersey-sidan av Hudson-floden. Hotellet ligger i direkt anslutning till stationen Exchange Place som är den första på Jersey-sidan. Totalt tog resan 4 timmar från det att vi kom ut ur flygplanet till vi kom upp på vårt rum. Förmodligen hade det gått på en timma med taxi men det hade nog kostat det dubbla.
Hotellet är jättefint med en fantastisk utsikt över Manhattan. Tyvärr verkar det inte finnas någon gratis wifi på rummet. Och TV:n visar bara beställfilmer och innan vi visste ordet av hade vi köpt en film. Somliga övertalades att inte se filmen trots att den var köpt då klockan närmade sig 03.00 lokal tid och alltså 08.00 i vår dygnsrytm.