Sista dagen och resan hem

Sista dagen började med en ännu tidigare uppgång och sedermera taxi till Burj al Kalif, världens högsta byggnad. Efter en ordentlig säkerhetskontoll fick vi åka upp 452 meter i den 828 meter höga byggnaden. Hissen åkte med en hastighet av 10 meter per sekund. Där uppe kunde man vandra runt och se utsikten åt alla håll. Det fanns till och med en utomhusplattform som man kunde gå ut på för att få bra bilder.
 
 
När vi var nöjda åkte vi ner och tog en bit mat innan vi hoppade på en ny taxi och styrde kosan ut mot Atlantis, en vattenpark som ligger längst ut på The Palm. Denna vattenpark gick inte av för hackor. Släng dig i väggen Bert! Visserligen kostade det 450 kronor per näsa att komma in men det var en enormt stor anläggning med kilometervis med forsrännor och livvakter som bevakade varje meter av rännorna. Fritt fall och uppskjut var delkomponenter. Dessutom finns ett akvarium och en delfinpark, men det avstod vi denna gång.
 

När vi var nöjda, och för övrigt när de stängde, tog vi en taxi hem igen bara för att kort därefter gå upp till det närbelägna köpcentrumet. På vägen dit stannade vi på ett annat ställe där Birgitta köpte en liten väska.
Vi intog mat på en kinesrestaurang innan vi gick lite i butiker. Jag köpte brallor och skärp. Det sistnämnda prutades från 600 kronor till 300.
Vi tog oss sedan hem till lägenheten och började att packa. Klockan 01.00 begav vi oss ut till vägen och fångade en taxi. Den tog oss till flygplatsen. Först fick vi gå igenom en säkerhetskontroll där man skannade såväl baggage som folk.När vi hade checkat in baggage, kvitterat ut boardingkort och passerat ytterligare en säkerhetskontroll hamnad vi i avgångshallen. Taxfreebutiken där fick ta emot några av våra sista dirhamer i utbyte mot lite choklad. Någon halvtimme försenat kom så planet iväg och vi styrde kosan mot Ataturk. Planet var en lika stor Airbus som på nerresan men mindre modern och egen biosalong saknades. Det gjorde inte så mycket det det mest sovs på resan.
När vi kom till Ataturk fick vi som var transitresenärer passer en säkerhetskontroll vilken jag inte förstår vitsen av. Ingen kan rimligen ha tillskannsats sig otillbörligt material någonstans på vägen och de stora skyltarna med informatio n om att vätska inte får tas med genom kontrollen blir meningslösa när folk rimligen måste kunna ta med sig inköpta taxfreevaror. Det hela verkade mest vara lekstuga för kontrollanter och menat att sinka stressade mellanlandare.Vi hade lite bättre marginal denna gång och kom i god tid till vår gate. Nästan på tid blev vi så bussade till flygplatsen och bortsett från att vi var två som hade samma platsnummer hände inte så mycket mer spännande på resan. Klockan 11 landade vi på Arlanda och tog en taxi hem.
 
Kuriosa om resan
WiFi fanns på kyrkan men det fungerade i princip bara på terassen utanför församlingshemmet. Där satte jag mig med laddad dator, Ipad och minneskortläsare och bloggade och internettade en stund varje kväll/natt.
Taxi var mycket billigt. En uppskattning är att en resa som kostar 50 kronor i Dubai kostar 250 kronor i Sverige.
Det kunde mycket väl vara billigare att ta taxi än att åka tunnelbana beroende på hur långt och hur många zoner man passerade.
En anledning till det är att bensinen kostar drygt 3 kronor litern
Bilparken är mycket modern och man har företrädevis stora SUVar. Gärna med V6- eller V8-motorer.
Dubai har egen olja men bara för eget bruk. Man har också stora gasfyndigheter.
Man tar inte färskvatten från källor utan avsaltar havsvatten i stora avsaltningsanläggningar. Sedan går mycket energi också åt till att kyla ner och torka inomhusluft.
Grannstaden Abu Dhabi har däremot stora oljefyndigheter och exporterar mycket olja.
I Dubai har man luftkonditionerade busskurer så man kan stå svalt i väntan på nästa tur.
Tunnelbanan är förarlös och går huvudsakligen ovan jord. Alla stationer är inglasade utan möjlighet att nå spåren.
Nu har man vinter i Dubai och dagstemperaturen är runt 35 grader, på natten går det ner till c:a 25. I januari kan det komma en del regn. Och i juni när det är sommar är dagstemperaturerna 40-50 grader.
Världens högsta byggnad Burj Khaliffa är 828 meter högt. Det byggdes mellan 2004 och 2008. Den har fått sitt namn efter Förenade arabemiratens överhuvud Schejk Khaliffa då han ställde det som krav för att personligen borga för Dubai när staden var nära konkurs under finanskrisen 2008. Stadens ledare Schejk Muhammed ville annars att byggnade skulle heta Burj Dubai.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0