Ny strand

Åter igen en sen morgon med frukost vid 11. När vi hade samlat ihop våra pinaler hoppade vi in i en taxi och åkte till en annan beach någon halvmil längre upp. Taxin kostade dubbelt dvs 40 pengar. Denna strand ligger precis bredvid världens enda 7-stjärniga hotell, Burj Al Arab.
Här var vattnet lite kallare och stranden var inte så märkvärdig. Men vi stannade här någon timme tills vi var lagom brända och tog sedan taxi hem. Lite vila och bokning av safaritur innan vi ombytta tog oss till tunnelbanan, som här är förarlös.
De verkar inte ha problem med plankning  för spärrarna är som våra fast väldigt lättforcerade. En skillnad mot hemma är att här måste man också stämpla ut.
Vi betalade 36 pengar för 4 biljetter och åkte till den station där vi trodde att marknaden fanns. Nu är det inte bara att gå på var som helst eftersom vagnarna är märkta med vem som får åka. De första vagnarna är för guldresenärer, sedan kommer några vagnar för kvinnor och barn. Sist är det vagnar för män. Här får även handikappade och djur åka. Fast eftersom först bara är först i ena riktningen kunde vi trots reguljärpris åka längst fram på första resan och få uppleva berg-och-dalkänslan man får när man har förarvy. Efter ett byte kom vi till vårt mål.
Dock hade vi inte mer än stämplat ut när någon upplyste oss om att marknaden låg någon helt annanstans. Vi bet i suräpplet, betalade 32 pengar och hoppade på vagn tillbaka. Även denna gång krävdes ett byte. Nu vart det lite tajt mellan tågen så bara ungarna han på innan dörrarna gick igen obarmhärtigt (möjligen en nackdel med förarlöst). Vi var ju inte riktigt säkra på att de hade uppfattat var de skulle kliva av och de hade vare sig mobil eller pengar så vi såg framför oss en spännande kväll. Nu visade det sig att de hade det goda omdömet att gå av på nästkommande station och invänta nästa tåg och gå på på samma vagn.
Återförenade tog vi oss till stationen Al Ras och orienterade oss till guldmarknaden. På vägen dit passerade vi mängder med stånd där innehavaren försökte locka in oss med den finaste av Kashmir. En kille dök upp i varje hörn och viskade namn på kända klockmärken. Väl på guldmarknaden botaniserade vi bland butiker fulla med guldsmycken, -halsband, -ringar och -klockor. Vi stannade till vid världens största guldring. 58 kilo 21 karats guld och 5 kilo ädelsten.
Från guldmarknaden hoppade vi till krydd-d:o och fick borra ner näsan i allsköns spännande kryddor.
Plötsligt blev vi kollosalt hungriga då vi kom på att vi inte hade ätit lunch och att klockan nu var närmare 8. Vi tog flodtaxi över till andra sidan floden och letade matställe. Efter lite sökande hittade vi ett ställe som låg vid kajen och beställde in lite mat. Lite tråkigt är det att de ofta inte serverar alkohol då grillad laxkotlett görs bättre med en mustig Alsace än med Coca Cola. kotletten kallades file i meny kunde vi konstatera.
Mätta och fascinerade över all båttrafik på floden; trätaxibåtar, fraktbåtar och färgglada flodkryssningsbåtar, bestämde vi oss för att hyra en båttaxi en timma och åka upp och ner för floden. Sagt och gjort och det var en behaglig och trevlig tur.
Även fast en kund ringde och ville diskutera olika säkerhetslösningar för deras BI-system.
När vi klev av begav vi oss mot hem och passerade några affärer där vi tittade in för att fråga pris på nikonobjektiv. Ett 70-300 Sigma-objektiv föll från 1900 kronor  blev till slut ett motsvarande Nikkor för 1250 kronor.