Ellis Island

Morgonen började som vanligt med att jag inte kunde sova och gick ner i lobbyn vid sjutiden och jobbade/bloggade. Så småningom vaknade familjen och vi fördelades på våra respektive frukoststationer. Idag var det Calles och min tur att äta hotellfrukost. Efter frukost och lite läxläsning följde vi Gregs råd att promenera längs Hudson-floden söderut på Jersey-sidan. Någon kilometer ner skulle vi ta en färja och korsa en 20 meter bred vik. Den tur vi hamnade på tog först en vända över till Manhattan dock men det gjorde inte oss något. Väl iland igen fick vi promenera till ett biljettkontor där vi köpte biljetter till Ellis Island och Frihetsgudinnan. En ny båt tog oss så till Ellis Island. Den ö där 12 miljoner immigrantaspiranter passerade mellan 1892 och 1924 innan de blev insläppta i landet, eller tillbakaskickade. Vi gick igenom en utställning som beskrev USAs historia ganska detaljerat. Vi avslutade Ellis Island-turen med att se en film.

Tyvärr missade vi sista turen till Liberty Island, där Frihetsgudinnan står så istället tog vi båten till Manhattan och hittade en vietnamesisk restaurang där vi åt lunch. Absolut inget ställe som förtjänar vidare omnämnande. Utanför restaurangen fanns ett minnesmonument om Vietnam-kriget (1959-1973) och tidigare hade vi passerat ett liknande om Korea-kriget (1950-1953). Även monument om 9/11 finns lite här och var.

Nästa mål för dagen var Rockefeller Center. Calle och jag klev av tunnelbanan redan vid Penn Station för att återbesöka B&H. Calle hade bestämt sig för att köpa mikrofon och actionkamera. När vi kom fram kunde vi konstatera att butiken var stängd. Eftersom det är en judisk butik (antyddes av den bland personalen frekventa huvudbonaden) är lördag deras söndag, och fredag deras lördag. Alltså hade de stängt redan kloickan 13. Dock har de öppet till 18 på söndagar. Får se om vi hinner dit då. Mikrofonen kunde vi hitta till samma pris på ett annat ställe.

Calle och jag promenerade därefter den ansenliga sträckan från 34:e gatan till 50:e och anslöt till damerna vid Rockefeller Center. Haä fanns också en isrink för allmänheten och en mängd lite fashionablare butiker.

Vi gav istället näring åt utrycket Gå över ån efter vatten och storhandlade på H&M. En av de många H&M på femte avenyn.

På vägen hem därifrån passerade vi Bryant park som denna gång var mycket livlig och med en fullsatt isrink. Mc Donalds fick servera oss middag innan vi åkte hem. Sara tränade, Calle skypade och Birgitta och jag kopplade av.