Checkpoint Charlie 30 oktober 2014

Jag började dagen med att hijacka en av datorerna i receptionen och anslöt dess nätverkskabel till min dator för att kunna få iväg något blogginlägg. Något tidigare än dagen innan väcktes övriga familjen så att vi skulle undvika den värsta rusningen på frukosten. Taktiken lyckades och vi möttes av mer välfyllda frukostbyttor än morgonen innan.

Efter frukost satte vi oss på pendeltåget för att komma till Olympiastadion. Några felval av tåg senare kom vi så till det maffiga Olympiastadion. Vi betalade inträde och kunde sedan spatsera omkring och studera anläggningen. Den byggdes först av Adolf Hitler inför OS 1936 och det blev väl ganska succéartat i Hitlers ögon, möjligen bortsett från att den mörkhyade Jessie Owens tog fyra guldmedaljer. Alla guldmedaljörer har inristats i stenar vid ena kortsidan och där förekommer en del svenskar. Brottning, rodd och skytte var grenar som v i hävdade oss i. Hur som helst renoverades stadion inför fotbolls-VM 2006, i princip från grunden. Även dam-VM 2011 kunde fylla arenan till bredden med närmare 80 000 åskådare.

När vi sett klart på stadion åkte vi tillbaka Zoologiska Trädgården. Vi passade på att besöka den från medeltiden kvarvararnde ruinen av Kejsar Wilhelms Minneskyrka och den mycket modernare glaskyrkan som uppförts precis intill.

Vi klev på buss 100 som är en ringlinje och som passerar de flesta sevärdheterna i stan.

När var så nära Checkpoint Charlie vi kunde komma så gick vi därifrån. Vi stannade till på den berömda chokladaffären Fassenbender & Rausch.

De hade byggt stora modeller av flera av Berlins kända byggnader i choklad. Och så finns en stor disk där man kan komponera sin chokladpåse i lösvikt.

Efter chokladen tog vi oss vidare till Checkpoint Charlie. Vi gick först på The Wall som är en 270-gradig panoramavy över muren från västsidan. Det spelas upp en del ljud och man får en känsla av hur det kunde vara innanför muren. Där fanns också en hel del bilder tagna av folk från då och nu med anknytning till muren.

Efter The Wall gick vi på Checkpoint Charlie-museet. Detta museum beskriver allt från första världskrigets slut, genom andra världskriget fram till nu. Museet beskriver detta i detalj liksom alla andra såväl kalla som varma krig som förekommit under tiden.

När vi var fullmatade med historieinformation tog vi oss till Kurfurstendam och gick i sport- och klädesaffärer. Levis-butiken fick skiljas från ett par 501-or.

Medan damerna fortsatta att botanisera bland kläder åkte Calle och jag till Audi-butiken och provade ut vår möjligen nästa bil.

Vi samlades åter på hotellet och gav oss sedan på jakt efter middagsställe. Småningom träffade vi på en grekisk restaurang som verkade trevlig. Vi åt grekiskt och gott och återigen korades en Bäst hittills.