Tidig uppgång

Som vanligt blir det mesta fixat inför resan klart sent och denna gång var det extra beklagligt eftersom avresa hade blivit extra tidigt. Schedulerad avgångstid för Air Berlins flight till Berlin var 06.30 vilket innebar att vi behövde åka hemifrån redan 04.00. På något sätt lyckades vi komma iväg ungefär då. Och efter att ha parkerat bilen på Benstocken fick vi skjuts till terminalerna. Bristfällig research av på vilken terminal som just Air Berlin höll till gjorde att vi fick promenera några hundra meter för terminalbyte. Efter sedvanlig kroppsvisitering av Birgitta kom vi så igenom säkerhetskontrollen och kunde slå oss ner på Starbucks för en liten frukost.

Flygresan till Berlin-Tegel tog en timma femton minuter. Vi köpte genast ett femdagars färdmedelpass och begav oss till hållplatsen för buss 109. Vi hade fått tydliga instruktioner att stämpla biljetten det första vi gjorde för att markera att passet hade aktiverats. Vi gjorde därför det lydigt när vi klev på bussen. Såg ingen stämpelavtryck på mitt kort men tänkte att det väl var något magnetiskt eller nått.

Vi åkte buss i 20 minuter till Kurfurstendam där vi orienterade oss till vårt hotell. Nu kunde vi inte få tillgång till vårt rum förrän 14.00 men vi var välkomna att parkera bagaget i ett bagagerum tills vidare. Så gjorde vi och begav oss sedan till en samlingsplats där vi först köpte biljetter till en rundvandringstur och sedan åt en andra frukost på McDonalds.

Vår guide hette Finn och kom från Nordirland. Han, skulle det visa sig vara mycket kunnig om Berlins nära 780-åriga historia. Bland det första vi skulle göra var att åka pendeltåg några stationer och även Finn påpekade att vi skulle se till att biljetten var stämplad. Får vår del var ju det klart. Naturligtvis är det första som händer när tåget har glidit iväg att två kontrollanter kommer för att kontrollera färdbevisen. Min biljett vände och vred de flera gånger och påpekade sedan att den borde vara stämplad. Der dumme turist eller något liknande var nog vad de tänkte när de bad mig att stämpla biljetten vid nästa tillfälle och stövlade vidare. Tur hade jag kan man säga samtidigt som det var otur att den enda del av berlinmuren som kan ses från tåget passerade just som de höll på att rannsaka min biljett. Det berlinska systemet är sådant att man inte behöver visa upp biljett på allmänna färdmedel förutom vid flygande kontroller. Praktiskt, men det inbjuder säkert till en hel del friåkning.

I fyra och en halv timma inklusive lunchpaus travade vi runt i stor del av de östra delarna av Berlin. Det var platz hit och strasse dit. Vi förelästes om kejsare, om diktatorer och om demokrater. Mycket intressant.

När vi hade gått klart tackade vi guiden och orienterade oss tillbaka till hotellet. En del av oss vilade, en del handlade och andra duschade.

Innan middag satt vi på vårt rum och delade på några vidruvor och ostar.

Middag åt vi på en närbelägen pizzeria. Trots desss litenhet var flera av sällskapen där svenska. När vi skulle betala hade några öl och en vinare för mycket smugit sig in på vår nota som efter lite. Efter lite parlabrande räknade kyparen om notan och den blev något rimligare.