Schladming - dag 7

Frukost 08.45 som vanligt. Vi jobbade oss bort till våra skidskåp och hämtade skidprylar innan vi ställde oss i kön till gondolen. Mycket folk idag men det gick ganska fort ändå. Denna gång tog sig alla till toppstationen enligt plan. Alla utom Birgitta som avtod skidåkning denna dag för att rehabilitera knä och fot. Birgitta tog istället bussen till Hochwursen för att möta upp oss där. Vi andra tog oss från Planai-toppstationen till dalen mellan Planai och Hochwursen. Skidföret denna dag var fantastiskt. Det hade varit kallt på natten och nu sken solen. Manchester!
I övergången mellan de två bergen råkade vi ut för den hitills största liftkön. Just idag hade det kommit mängder med turistbussar hit fulla med skidåkare som just nu ville ta sig upp på någon av alptopparna. Småningom kom vi på tvåstolsliften och kunde vad det led ansluta till Birgitta som hade gosat ner sig i en korgfåtölj i det strålande solskenet. Vi hade denna plats som bas från var vi gjorde utflykter till omgivande pister. Lunch intogs på intilliggande hytta. En tur på eftermiddagen tog vi till Reiteralm och vår favoritpist nr 3. Denna fick utstå våra rytmiska slalomsvängar ett fytal gånger. När vi kom tilbaka till basen var det dags att åka hem. Calle och Jakob skidade medan vi andra tog bussen. Grabbarna valde en tokig väg och fick promenera en inte oansenlig sträcka då snötäcket blev nullifierat. Vi som inte skidade hem hade avverkat 53 km pist- och liftsträcka under dagen enligt Skiline (och 52 km enligt Garmin). Trots långa köer i början var detta rekordlångt.
Vi hamnade i tidsnöd och fick avstå afterskin. Istället lämnade de av oss som hade hyrt tillbaka prylar och vi andra bar hem och packade våra dito.
Dush och packning och därefter en improviserad afterski på rum 104 med vad som var kvar av rumsvinet och sesamkexen. Klockan sex kom Dennis och hämtade oss och tog oss till en närliggande restaurang där vi skulle få avnjuta en fonueafton. Vi fem, Dennis och fem finnar doppade nöt-, fläsk- och kalkonkött i varm buljong och diverse såser under halvannan timma. Aktiviteten kunde väl knappas anses prisvärd men det var trevligt att snacka lite privat med Dennis (från Löddeköping).
Innan kväller hann vi spela ett avslutande parti Plump. Imorgon severas frukost klockan 7 och bussen till flygplatsen går 7.30.