Dag 2 i Krakow

Om man bara räknar på antal steg vi går om dagarna så tycker jag vi har hamnat på en hälsoresa. Vi går och går och går. Staden är ju inte så stor så det går att ta sig runt överallt utan buss eller dylikt. Vädret har varit halvdant idag. Mulet hela förmiddagen och fram till 16 tiden, då kom regnet och det regnar fortfarande. 

Vi började dagen med att sova ut, vaknade vid 10 och gick ner till frullen. Var väldigt gott och fräscht! Sen hoppade vi på en guidad tur som gick från stora torget i gamla stan (ett stenkast från vårat hotell) till de judiska kvarteren. Vi besökte synagogar, fick höra mycket om historien och guiden var riktigt duktig. Tyvärr tog jag på mig en tröja för lite så jag frös efter ett tag, men det var det värt. 

Vi tog spårvagnen efteråt till det stora shoppingcentret med tre våningar och mängder av affärer och målet var att hitta en balklänning till min studentbal i vår. Till min stora förvåning fanns den där!!! Längst in i en stor butik, och jag föll pladask. Så den fick följa med hem och jag är supernöjd. 

Vi stannade i shoppingcentret i säkert 4 timmar, åt lunch på en italiensk restaurang, kollade i massa affärer och försökte hitta en buss till Auschwitz som vi ska åka till imorgon. Vilket typ var omöjligt, men till sist hittade vi nån informationsdisk där en kvinna sa vart vi skulle. 

Vi stannade vid en mataffär och köpte vin, ostar, kex osv som vi nu sitter och smaskar på på hotellet. 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0