Den sista resan - Auschwitz och Birkenau

Först vill jag bara säga att jag är väldigt glad att vi faktiskt åkte på den här dagsutflykten. Jag var nervös innan och när vi kom fram till Auschwitz med bussen så började jag nästan tveka på om jag verkligen ville veta allt som hade hänt där. Men vi gick ju såklart in och följde med på en guidad tur på 3,5 timmar. Väldigt mycket information, bilder från händelserna, judarnas ägodelar fanns kvar, vi gick in i flera byggnader som gaskamrarna, fängelset, barackerna osv. Riktigt riktigt hemskt och allt blev så verkligt. Jag mådde så illa.. 

Efter Auschwitz fick vi åka med en buss till ett annat läger, som heter Birkenau och är 5 gånger större än Auschwitz. Detta läger hade judarna själva byggt upp, och det var gigantiskt. När vi gick runt på området och såg alla "hagar" med stängsel runt om som judarna fick vara i och de iskalla barackerna de tvingades bo i under flera dagar utan mat och vatten i väntan på att gasas ihjäl. 

Det här är absolut en av det jobbigaste sakerna jag har sett. Men jag är väldigt glad att jag har varit där och sett det. Rekommenderar starkt!! 

Efteråt tog vi bussen hem, resan gick på 1,5 timmar. Gick lite i shoppingcentret och köpte en halsduk till mig och en tröja till mamma. Därefter hittade vi en ukrainsk restaurang i gamla stan som vi åt på. Prisvärt och annorlunda och gott! 











Sista vagnen med judar som kom till Birkenau. I varje sån här vagn tryckte man in 80-100 judar. Helt sjukt. 
Gaskammare som tyskarna rev innan de drog från platsen när ryssarna tog över. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0