Spicefarm och Kendwa.

Igår eftermiddag när vi satt vid stranden och läste/pluggade så kom Daniel och Johannes förbi och hejjade på oss. Vi tog lite bilder och fick chans att säga hejdå på riktigt. Sen bokade vi en taxi på hotellet för morgondagen och gick därefter ut på byn för att äta middag. Vi var ute i lite god tid så vi satte oss på trottoarkanten och bara tittade på folket som gick och åkte förbi oss. Det kom fram en och annan glad afrikan som vi snackade lite med, jag älskar att alla är så välkomnande och nyfikna! Sen gick vi till en lokal resturang som Johannes hade tipsat oss om. Vi stod länge och tittade på när de tillagade maten och pekade sen på vad vi ville äta. Det blev Zanzibarpizza (underbart god), bläckfisk, calamare, kycklingspett, grönsaker och en väldigt god mangosås! Efteråt gick vi hem, duschade och packade inför resan till Kendwa.

(null)

Imorse gick vi upp och åt sista frullen i Paje. Sen hoppade vi in i en taxi och åkte ca 1 h till en kryddfarm. Vi träffade vår guide Edward och hans assistent. Sen gick vi runt på farmen och fick smaka, känna och lukta på alla möjliga kryddor och frukter. Bland annat jackfruit, lime, citron, peppar, chili, kardemumma, mandel, ananas osv. Därefter åt vi lunch på farmen tillsammans med Edward och köpte med oss lite kryddor. Under tiden vi gick runt och lärde oss om alla dessa kryddor gjorde Edwards assistens massa smycken åt oss av växterna. Så imponerande, han var jätteduktig! Vi fick även se en man som klättrade upp i ett kokosnötsträd och plockade ner några nötter som han sen bjöd oss på. Det var också häftigt att se. Och mer naturligt och närproducerat än så är svårt att hitta, det tycker vi om!!

Efter besöket på spicefarmen åkte vi vidare med taxin till Kendwa. Vårt hotell Natural Kendwa Villa hade haft strul med booking.com så de bad oss betala trots att vi redan hade gjort det i förväg. Efter lite jagande på telefon efter booking.com så löstes problemet och vi kunde med gott samvete gå vidare. Vi gick till stranden som förövrigt är det sjukaste jag har sett. Så vacker och varmt!! Jag la mig på stranden och mamma gick för att utforska området. Snart ska vi ut i Kendwa och leta upp något lokalt hak för att få lite middag!