Stone town dag två.

Igår kväll innan vi åt middag tog vi en sväng ner till hamnen för att titta på båtarna och fick för oss att vi kanske skulle göra en dagsutflykt till Dar es Salam eftersom vi kände oss ganska klara med Stone town. Vi letade upp en biljettlucka och där hänvisade de oss vidare till VIP-luckan. De trodde väl inte att vi ville åka med lokalbefolkningen och hönsen, vilket var just de vi ville göra.. så vi gick tillbaka till första luckan och snackade. Tur och retur för oss båda skulle kosta 700kr. Vi bestämde oss för att fundera lite. \n

\n

Påväg till en stor matmarknad där vi hade bestämt oss för att äta middag gick vi förbi en affisch som gjorde reklam för en afrikansk konsert som skulle dra igång inom kort. Det lät ju trevligt tyckte vi, så vi smet in på den och lyssnade. Konserten var ungefär 1 timme och musiken var bra, kanske något tjatig.\n

\n

Därefter gick vi till matmarknaden och jag köpte en nutellapizza (det är jag och alla barn som beställer det). Mamma tog lite lokala alternativ som också var goda, dock inte lika goda som min pizza haha. Jag blev uppraggad av en Hassan som tyckte vi skulle svänga förbi hotellet och släppa av mamma och sen dra vidare på nått dansställe. Jag blev inte helt övertygad så jag hängde med mamma hem och Hassan fick gå tillbaka till kompisarna. \n





Idag har vi legat på stranden hela förmiddagen och njutit av sista soltimmarna innan hemfärd. Jag lyckades bränna mig rejält så mina ben har kokat resten av dagen, ganska obra.. vi åt lunch på en resturang med konceptet peka-på-det-du-vill-ha. Väldigt najs att se maträtterna och få välja utifrån det! Gott gott. Sedan gick vi vilse i gränderna och kom fram på den lokala marknaden som turisterna inte kommer till.. det märktes. Jag hade en aning för korta shorts för att kunna gå igenom ouppmärksammat. Inte nog med att vi är Mzungu (= vita) så tyckte de väl det var lite intressant med kvinnor som visar mer än ögonen. Kände mig rätt så utstirrad och en aning obekväm. Vi hittade efter ett tag en affär som sålde kall dricka, så där shoppade vi och sen satt vi och pratade och tittade på folk som gick förbi i nån timme innan vi gick tillbaka till hotellet igen. Nu är det lite siesta innan vi går ut på stan igen och äter middag för sista gången. 












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback